Beogradski metro u Beogradu biće integrisan u intermodalnu mrežu urbanih i međugradskih prevoza, uključujući bicikle, autobuse, tramvaje i vozove. Ova integracija ima za cilj podsticanje prelaska sa privatnih vozila na javni prevoz putem implementacije park-and-ride objekata u blizini metro stanica.
Konkretno, prva faza Linije 1 će se povezati sa postojećim BG:voz linijama na Pančevačkom mostu i imaće veze sa dve buduće BG:voz linije. Park-and-ride objekat biće smešten u blizini stanice Železnik. Pored toga, planirani razvoj i reorganizacija tramvajskih i autobusnih linija rezultiraće formiranjem dva autobusna terminala duž linije — novog čvorišta u Železniku i rekonstrukcije autobusnog terminala na Pančevačkom mostu. Biće sedam postojećih tramvajskih stanica i tri dodatne planirane tramvajske stanice duž rute.
Linija 1 Faza 1 pokriva otprilike 15 km i sastoji se od 15 stanica. Takođe uključuje 10 okana za ventilaciju, evakuaciju i ugradnju i vađenje TBM-a (mašine za bušenje tunela). Faza obuhvata glavni depo, koji će biti smešten u oblasti Makiša.
Linija 1 Faza 1 metroa sastoji se od 3 tipa sekcija sa različitim metodama izgradnje:
- Sekcija na nivou tla (pruge su smeštene na površini): Sekcija dužine 2,1 km dizajnirana je za celu oblast depoa od kraja linije do stanice Makiš;
- Sekcija sa iskopom i pokrivačem (plitak tunel koji zahteva iskopavanje sa površine): Sekcija dužine 1,9 km od depoa Makiš do Bele Vode;
- Duboka podzemna sekcija (duboki tunel iskopan ispod površine mašinom za bušenje tunela): Preostala dužina je dizajnirana kao TBM sekcija, dužine 11,2 km od Bele Vode do Pančevačkog mosta.
Tipologija stanica prilagođena je dubini sekcije:
- Na nivou tla;
- Plitko podzemno sa ili bez mezanina;
- Duboko podzemno sa 2 mezanina.
Ovaj projekat metroa Linija 1 Faza 1 podložan je celokupnom srpskom procesu dobijanja ekoloških dozvola, te je stoga predmet Studije o proceni uticaja na životnu sredinu u skladu sa srpskom regulativom. Studija o proceni uticaja na životnu sredinu dobila je Rešenje o davanju saglasnosti na Studiju od strane nadležnog Ministarstva zaštite životne sredine.
S obzirom na to da studija metroa Linija 1 Faza 1 finansira francuska vlada, a da bi budući radovi i sistemi mogli biti finansirani od strane međunarodnih finansijera, takođe se sprovodi Procena uticaja na životnu sredinu i društvo (ESIA). ESIA je pripremljena u skladu sa standardima Međunarodne finansijske korporacije (IFC) kao I Ekvatorijalnim principima (EP4).
Stoga je, u skladu sa smernicama izvršena i detaljna analiza projekta sa aspekta uticaja na životnu sredinu I društvo (ESDD – Environmental and social due diligence), koju je za potrebe kreditora obavila renomirana konsultantska kuća Ramboll UK limited.
Nezavisni konsultant (Ramboll) je na osnovu analize projekta izradio akcioni plan (Environmental and Social action plan) koji će obezbediti realizaciju projekta po najvišim standardima Međunarodne finansijske kororacije (IFC) I drugih primera dobre prakse a sve u interesu očuvanja životne sredine I zdravlja građana.
Opis projekta u ESIA zasniva se na Idejnom projektu (IDP).
Preuzmite netehnički sažetak ESIA studije (pdf)
Preuzmite tekst Akcionog plana raseljavanja za prvu fazu Linije 1 metroa (pdf)
Preuzmite tekst Procene rizika od klimatskih promena (pdf)
Preuzmite Plan angažovanja zainteresovanih strana (pdf)
Preuzmite tekst Procene uticaja projekta na ljudska prava (pdf)